ABSOLVENŢI
Dincolo de orice prezentări,
părerea absolvenţilor contează cel mai mult. Iată câteva impresii culese de la
absolvenţii SCILL, impresii care se pot constitui oricând în răspunsuri
pertinente la cele trei întrebări kantiene, cu care orice licenţiat aflat în
pragul alegerii unui program masteral ar trebui să se confrunte: „Ce pot să
ştiu? Ce ar trebui să fac? Ce am voie să sper?”
Broşura de prezentare a
programului SCILL indică perspectivele de carieră post-master. Toate sunt
virtuale! Nimeni nu garantează nimic! Cel care alege să continue pe acest drum,
ar trebui să o facă înainte de orice din
convingere şi din dragoste.
Am optat pentru
SCILL–Studii de Hispanistică din convingere şi din dragoste – convingerea că
cei trei ani de facultate constituie doar o etapă preliminară în pregătirea
unui filolog şi dragostea pentru limba şi civilizaţia hispanică. Atunci când
convingerea sau dragostea mea au scăzut în intensitate,
am căutat (re)confirmări. Şi de fiecare dată le-am aflat la cursurile
profesorilor Mianda Cioba, Anca Crivăţ, Mircea Brânză, Mihai Iacob, Sarmiza
Leahu.
Bine structurat şi
orientat, acest master interdisciplinar mi-a oferit posibilitatea nu doar de a
consolida cunoştinţele dobândite în facultate, ci şi de a intra într-un dialog
extrem de interesant cu alte specializări – germanistică, slavistică, studii
canadiene etc. – prin intermediul cursurilor susţinute de profesorii Monica
Bottez, Octavia Nedelcu, Mădălina Nicolaescu, Antoaneta Olteanu, Gabriel H.
Decuble, Constantin Geambaşu, Hanibal Stănciulescu, Bogdan Ştefănescu.
Strategia de comunicare
interculturală începe însă cu definirea de sine! Iar motivaţia oricărei alegeri
stă în fiecare dintre noi, în convingerile şi sentimentele noastre.
Cercetător Dr. Carmen Burcea, absolventă SCILL-Hispanistică
2014
– Acum, după trei ani de
licenţă şi doi de master, nu-mi pot închipui că aş fi putut studia altceva.
– Simt fix acelaşi lucru.
Dialog
la ceremonia de absolvire între Anca Mădălina Elisei şi Andreea Georgiana
Nicolae, absolvente SCILL-Germanistică 2014
Privind înapoi, un singur
lucru mi-e clar: nu-mi imaginez că aş fi putut urma alt program de masterat. Nu
pentru că masterul SCILL ar fi perfect, ci pentru că, pur şi simplu, ţinând
cont de slăbiciunea mea pentru limba spaniolă, dar şi pentru culturile lumii,
în general, şi pentru relaţia dintre ele, acesta era locul în care mă regăseam
cel mai bine. Am ştiut asta şi atunci, în 2012, ştiu asta şi acum, în 2014,
după ce am aflat multe atât despre limba străină pe care o stăpânesc (mă refer
aici la varietăţile dialectale ale spaniolei şi la chestiuni delicate ale
gramaticii sale, la paleografie şi literatura de pe ambele continente), cât şi
despre alte domenii spre care nu credeam că-mi voi apleca atenţia vreodată.
Trag linie şi-mi amintesc doar plusurile. Mai trag linie o dată şi-mi pare rău
că s-a terminat.
Ana-Maria
Păunescu, absolventă SCILL-Hispanistică 2014
Am început acest program de
master în anul 2012. Încă din prima zi de cursuri mi s-a părut o provocare,
întrucât realizasem că o nouă perioadă a vieţii mele urma să înceapă şi
bineînţeles şi emoţiile erau pe măsură. Totuşi, nu eram sigură că voi termina
cu brio, nivelul de pregătire şi cerinţele profesorilor fiind pe măsura
pregătirii lor de necontestat. Modul în care se susţin orele este foarte
plăcut, profesorii oferă un suport de curs cu un conţinut de informaţii
excelente şi extrem de folositoare. Cu multă seriozitate şi perseverenţă, am
reuşit să ating nivelul lingvistic pe care mi-l propusesem.
Sunt convinsă că acest program
îţi oferă posibilitatea de a deveni o persoană mult mai suverană, de a-ţi
dezvolta cunoştinţele, de a acumula informaţii preţioase şi intr-un fel de a te
maturiza.
Dacă ar fi să fac o sugestie,
cred că ar fi mult mai benefic pentru viitorii studenţi dacă s-ar pune mai mult
accent pe studiul limbii străine şi astfel numărul de ore aparţinând
trunchiului comun să se reducă.
Alexandra
Arabu, absolventă SCILL-Hispanistică 2014
Mai jos câteva
răspunsuri posibile la întrebarea cine sunt şi ce au lucrat absolvenţii SCILL:
Ioana Cusin
Absolvent
SCILL-Germanistică 2013, cu disertaţia Rolul
interviului în presa de limbă germană din România, coordonator: prof.dr.
Mariana Lăzărescu
Lucrarea îşi propune o analiză a peisajului mediatic germanofon din
România, în perioada comunistă şi cea postrevoluţionară (1986/87-1993/94), cu
scopul de a stabili şi de a descrie evoluţia – nu doar din punct de vedere
stilistic – a interviului jurnalistic în cotidianul german Allgemeine Deutsche Zeitung für Rumänien (ADZ). Punctele de interes
le reprezintă printre altele o analiză cantitativă şi calitativă a acestui gen
publicistic, menit să scoată în evidenţă influenţa identităţii de enclavă la
răspântia dintre două culturi.
Anca Mădălina Elisei
Absolvent SCILL-Germanistică
2014, cu disertaţia Leagănul respiraţiei
– între ficţiune şi istoriografie, coordonator: conf.dr. Gabriel H. Decuble
Lucrarea analizează felul în care romanul Leagănul respiraţiei al scriitoarei germane originară din România
Herta Müller transfigurează artistic un eveniment istoric şi anume deportarea
germanilor din România în Uniunea Sovietică, după cel de-al Doilea Război
Mondial. Deşi romanul conţine suficiente detalii care corespund adevărului
istoric, precum şi elemente care îl apropie de memorialistică sau de
biografie (autoarea inspirându-se din viaţa scriitorului Oskar
Pastior), este totuşi vorba de o operă de ficţiune, literatura reuşind în
acest caz ceva ce depăşeşte cu mult simpla relatare istorică: ea nu numai că
aduce în atenţia opiniei publice internaţionale un trecut uitat sau neglijat,
ci îl reactualizează, permiţându-i cititorului să se transpună în lumea
terifiantă a lagărului.
Laurenţiu Florea
Absolvent SCILL-Slavistică 2014, cu
disertaţia Cioran vs Gombrowicz. Românitate
vs polonitate, coordonator: prof. dr. Constantin Geambaşu
Cioran
şi Gombrowicz, două personalităţi marcante ale secolului XX pentru cultura
europeană şi nu numai, ale căror gânduri au reuşit să se impună în faţa
timpului, exilaţi ai unor ţări, România, respectiv Polonia, ale căror destine
s-au întrepătruns nu de puţine ori. Deşi cei doi iluştri gânditori nu au avut
prilejul de a se fi întâlnit vreodată, apropierea lor se manifestă la nivel scriitoricesc,
ambii confruntându-se cu un ansamblu de probleme, printre care şi cele
referitoare la condiţia emigrantului, poziţia lor în raport cu ceilalţi
intelectuali ai vremii, precum şi imaginea culturii de origine în faţa
civilizaţiei occidentale. Răspunsurile transfiguratoare proiectate de cei doi
scriitori stau drept mărturie în ceea ce priveşte analogia dintre aceştia.
Hong Vi Pham (Vietnam)
Absolventă SCILL-Germanistică
2013, cu disertaţia Comparaţie între
formulele de salut din germana şi vietnameza vorbită, coordonator: conf.dr.
Ioana-Hermine Fierbinţeanu.
Lucrarea tratează, în partea teroretică, definiţia frazeologismelor şi a
formelor rutinier-colocviale cărora le sunt subsumabile formulele de salut.
Partea practică analizează contrastiv salutul din limbile germană şi
vietnameză, din perspectivă interculturală, insistându-se pe diferenţele
specifice intra- şi interlingvistice (cf. dubletul grüßen vs. begrüßen,
respectiv Grüßen vs. Sich-Verabschieden). În prezentarea
faptelor lingvistice, se introduc criteriile „acţiune – prilej – situaţie de
comunicare“, în temeiul cărora se pot descrie şi, implicit, tipologiza
variabilele interculturale.
Ana-Maria Păunescu
Absolvent
SCILL-Hispanistică 2014, cu disertaţia Interviul
cu scriitorii – J. L. Borges, coordonator: conf. dr. Mihai Iacob
Lucrarea este o încercare de a înţelege în ce măsură cea de-a treia postură
a marelui personaj Borges – cea de intervievat, pe care o propune lucrarea –
influenţează celelalte două mari ipostaze pe care le conturează personalitatea
sa: autor-implicit şi autor-personaj. Structurată în două mari capitole,
lucrarea debutează cu o introducere teoretică în lumea interviului, (încercând
să afle care sunt locurile comune ale interviului cu scriitorii), trece prin fascinanta
lume a lui Borges (aşa cum o regăsim în operele sale), pentru a ajunge, în cele
din urmă, la o analiză detaliată mai ales a câtorva interviuri TV, dar şi a
unor dialoguri interesante difuzate la radio sau publicate în presă.
Maša Nenadić
Absolvent
SCILL-Slavistică 2014, cu disertaţia Conceptul
de „Barbarogeniu“ în Balcani, coordonator:
prof.dr. Octavia Nedelcu
Conceptul de „Barbarogeniu“ a fost creat de către
fondatorul mișcării zenitiste, Ljubomir
Micić, ca o combinație
între barbarismul estic și genialitatea vestică, preluând anumite idei din mesianismul slav
modificate astfel încât să servească ideii de supremație balcanică. Deși conceptul nu a fost niciodată clar definit,
evoluția acestuia, precum și importanța pe care o avea în cadrul mișcării zenitiste, poate fi observată în textele programatice și literare publicate în revista Zenit, precum şi în creațiile lierare ale lui Micić (Istočni greh/ Păcatul răsăritean, 1920; Barbarogenije-decivilizator/ Barbarogeniu-decivilizator,
1938). Lucrarea analizează discursul social-politic în creația
literară, precum și rolul acestuia în formarea identității
naționale și
culturale.
Elena Rădoi
Absolvent
SCILL-Germanistică 2013, cu disertaţia Contactul
intercultural în domeniul culturii materiale – pictura în tempera din
Transilvania sec. al XVI-lea, coordonator: conf.dr. Gabriel H. Decuble
Lucrarea caută să identifice schimburi interculturale, altele decât cele
lingvistice, din spaţiul carpatic. Cu convingerea că arta posedă conţinut de
adevăr (Adorno), dar că ea nu-l comunică direct, am căutat mărturii ale
contactelor româno-germane, aşa cum s-au sedimentat ele în pictura în tempera
pe panou de lemn realizată în secolul XVI. Drept studii de caz au servit
Altarul Poliptic din Şmig și Icoanele Împărătești din
Urisiu de Jos. S-au analizat particularităţile ornamenticii, mai exact tehncile
speciale de reliefare si de poleire a fundalului. Se pare că în secolul XVI, în
spațiul artistic, dialogul intercultural însemna că vechii meşteri preluau nu
doar nume de pigmenţi, ci şi materiale şi tehnici de pictură. Lucrarea combină
studiul teoretic cu cercetarea de teren - analiza picturilor in situ.